BOJKOTTA DIETER!


De finns så många dieter idag men inte en ända av dessa är hälsosamma! 
Diet är ett sätt att plåga kroppen till att tappa i vikt, men så fort man går tillbaka till ett "normalt" liv igen så kommer kilona tillbaka. 
Detta är inget jag bara vräker ur mig utan detta är något som forskare har försökt förmedla i MÅNGA år. Något som jag skulle lyssnat på för längesen! 
Jag har i många år kämpat med att tappa i vikt och jag har nog testat alla dieter, piller och drycker som finns, jag tappade alltid några kilo men när jag gick tillbaka till den vanliga kostcirkeln så kom de kilona jag tappat tillbaka igen och några gånger tillkom även några extra. Jag jojo bantade i många år! Var aldrig nöjd med mig själv, att handla kläder va min värsta mardröm då de va så pinsamt att alltid få handla kläder på avdelningen för stora personer. Att vara tonåring och ha "tant" kläder va fruktansvärt! 
Men så en dag bestämde jag mig för att jag under två veckor skulle skriva ner ALLT jag åt och drack under två veckor, för att få se svart på vitt vad jag egentligen stoppade i mig, självklart så tänkte jag några gånger att " detta chokladet behöver jag väl inte skriva in", men jag gjorde de ändå för annars hade jag bara ljugit för mig själv och aldrig kommit fram till varför jag inte tappa i vikt. De va en chock att få se hur mycket skit jag tryckte i min kropp som jag annars inte tänkte att de va så mycket. 
Sen tog jag bort allt de "onyttiga", jag åt exakt som vanligt men istället för att tex alltid dricka läsk till maten så byta jag det till vatten eller lättmjölk, jag förbjöd mig själv från att äta godis, kakor, glass och liknande mitt i veckan, men för att inte de skulle bli något negativt så tillät jag mig själv att äta sötsaker 1 gång i veckan och dricka läsk 1 gång i veckan. Och bara att jag tog bort detta helt under vardagarna så tappade jag mellan 5-10 kg i månaden och ibland mer. 
De första 6 månaderna tränade jag inte en enda gång men tappade ändå strax över 25 kilo. Efter de så började jag gå 30 minuter i rask takt varannan dag och de gjorde att jag fortsatte att tappa kilo efter kilo. 
Varje gång jag var på något läkar besök så fick jag alltid upptryckt i ansiktet hur stor jag va och att dom tyckte att jag skulle göra en magoperation för att gå ner i vikt, men jag stod fast vid att jag absolut aldrig i mitt liv skulle lägga mig under kniven för att gå ner i vikt! Kommer så väl ihåg en läkare som började idiotförklara mig, hon sa att jag ville dö innan jag va 25 år och att de då var rätt åt mig, jag förklarade då för henne att:
Om man är överviktig så har man oftast själv ätit sig till det, vad hjälper då en magsäcksoperation? 
En tjock människa har ju ett matberoende, och detta beroendet sitter ju inte i magsäcken, de sitter ju i huvudet, precis som alla andra beroende, om jag då opererar bort en del eller hela magsäcken så försvinner inte mitt beroende, de kommer bara bytas ut mot något annat, och med andra beroende i min släkt så vet jag vad det hade blivit och dit vill jag aldrig! 
Hon tittade på mig som om jag var dum i huvudet men jag tror ändå att hon innerst inne visste att jag hade rätt, jag menar inte att personer som har gjort en sådan operation är dåliga eller svaga människor, utan att det är inget för mig då jag vill förtjäna min viktnedgång, jag vill att de ska kännas när jag förbränner den där chokladkakan som gjorde att mina favoritbyxor inte längre gick på! 
Förra veckan så bokade jag tid hos den läkaren som sa att jag ville dö, när jag kom in på hennes kontor så de första jag frågade var, " känner du igen mig?" 
Hon: " ja, och jag ser att du följde mitt råd om operation!" 
Jag: " detta är min egen förtjänst! Så du kan ta din operation och köra upp i röven!" 
Vände på klacken och gick därifrån med näsan upp i skyn och stoltare än jag någonsin varit. 
JAG bestämde mig för att gå ner i vikt och JAG valde att skita fullständigt i alla jävla dieter och JAG klarade de. 
Så snälla ni som vill testa någon ny fancy diet, tänk två gånger för de kommer bara komma tillbaka och då även med extra kilo. 
Ät minde sötsaker,rör på kroppen & tro på er själva!
BOJKOTTA ALLA DIETER.
Puss o kram på er ❤️
Anonym

Fast, lchf funkar visst! Enligt mig!
Åt dt i nästan 3 år höll vikten fast jag ej åt strikt. Gick enbart upp pga graviditeten!
Kram! / Joanna

Svar: Lchf håller då det är en diet som är baserad på hur fattiga människor åt förr, de åt då mycket fett och lite kolhydrater pga att mat som innehåller mycket kolhydrater va dyrt + att fettet höll dem uppe och igång, nackdelen va att de åt denna kost år ut och år in och de dog unga då kroppen bara kan ta åt sig en viss mängd fett, deras ådror kloggades igen. Men vad skönt att du klarade att hålla vikten nere med hjälp av Lchf. Dock tycker inte jag att det är de optimala, om man vill kunna äta av hela kostcirkeln // kram Elin
Elin Hansson

Erika

Du är tuff och modig och detbkommer du att komma lång med. Får jag ge ett tips och råd utan att vara sådär jobbig? Dieter handlat inte först och främst att gå ner i vikt fem handlat om att byta livsstil, bryta den "normala"vardagen som vi lever i och hitta en ny. Som du säger det sitter helt och håller i huvudet. Skippa piller/drycker etc. Ändra er livsstil. Lchf och viktväktarna är livsstilar som fungerar super bra utan konstigheter sålänge man sköter dem. Hitta eran livsstil, sätt upp mål när det gäller motivation, ät på assiett, sätt bilen och börja gå eller cykla överallt, berömma eller mys aldrig till det med onyttig mat utan välj andra alternativ. Bara ni två kan hitta det rött gör just er, ni är en bra bit på vägen redan. Kämpa på kramar från den jobbiga grannen ;)

Svar: Lchf är en farlig diet då fettet som man intar i mängder lägger sig o ådrorna. Sen Viktväktarna har de framkommit att det är inte bra för kroppen med att räkna med poäng när man äter då man i sånna fall måste fortsätta med detta livet ut, studierna visar att 4 av 5 som någon gång slutade på Viktväktarna gick upp alla sina tappade kilo igen.
Det jag menar är att det är mycket bättre man bara slopar sockerbomberna då tappar man de som behöver försvinna. Kram på dig med 😊
Elin Hansson